1000 ÅR PÅ KYRKBERGET

Sammandrag ur en skrift av Ulla Campbell 1999

HISTORIA
I kulturkvarteren kring domkyrkan i Strängnäs, mellan kyrkan och Stora Torget, finns sedan 1989 bostadsrättsföreningen Kyrkberget 11. Kvarteret har en lång historia. Resterna av en kyrka, föregångare till den nuvarande domkyrkan som började byggas på 1200-talet, finns här och söder därom en tidig kyrkogård. Vid utgrävningar 1985 och provgrävningar dessförinnan påträffades 12 orörda skelett och dessutom benrester.

Vid stadsbranden 1871 förstördes stora delar av bebyggelsen kring Stora Torget och Storgatan ( dåvarande Långgatan ). Vårt kvarter blev hårt drabbat, men 1873 hade en matvaruaffär med ståndsmässig privatvåning ovanpå uppförts på hörnfastigheten Kyrkberget 11.
1901 övertogs rörelsen av Frithjof Lundmark (f.1876), rådman och stadsfullmäktigeledamot.

Från 1943, sedan Frithjof Lundmark slutat sin affärsrörelse, drevs här café, cykel- och radioaffär resp. cykel- och sportaffär. Sista affärsinnehavare stängde 1970.

Fastigheten förslummades, speciellt uthusen och f.d. stallängan, som på sin tid använts för kunders hästskjutsar.  Ödetomten (nr 12) var förbuskad och ovårdad. Dåvarande ägare Lennart Lundmark sökte byggnadslov för rivning och nybyggnad under 30 år- förgäves. 1983 ger han upp sina planer samt säljer fastigheterna.  Då fanns faktiskt ett villkorligt rivningslov !!!

Hovrättsrådet Ingemar Rexed, Uppsala, köper fastigheterna för att rädda den gamla torgmiljön med sina klassicistiska byggnader. Vid årsskifter 1983/84 påbörjas en varsam upprustning av det gamla hörnhuset. Efter inredning av vindsplanet innehåller huset sju lägenheter och två lokaler.

Över resterna av den gamla 1100-talskyrkan, en stenkällare som försiktigt återställts som en krypta att utnyttjas av de boende, placerades en modern uthusbyggnad på betongplatta.

Byggnadsarbeten på tomten pågick t o m 1986. Ett nytt hus i södra hörnet fick två etagelägenheter samt en kontorslägenhet och pannrum i suterrängplanet. Mot kyrkogården uppfördes en radhuslänga med fem lägenheter. I vinkel med denna länga byggdes fyra konstnärslägenheter med ateljé, pentry och sovloft. En helt ny byggnad i 2½ våning med hiss inpassades i luckan mellan det  f d Lundmarkska huset och Ekstedt och Franckes järnhandel. Huset innehåller tre etagelägenheter, två smålägenheter samt en affärslokal.

Ingemar Rexed sålde fastigheten våren 1988 till den nuvarande bostadsrättsföreningen Kyrkberget 11.